Valențele porțelanului
Umbrele
albului însumează efortul curatorial al
ceramiștilor Gherghina Costea și Vasile Cercel. Materialul cel mai potrivit
pentru studiul „albului ceramic” este porțelanul, ale cărui calități tehnice
sunt exploatate de cei douăzeci și trei de artiști expozanți. Cu sensibilitate,
porțelanul ajunge la empatizarea cu artistul având capacitatea să transmită privitorului
energia creatoare a ceramistului: delicatețea și fragilitatea formelor organice,
asemeni lucrărilor Gherghinei Costea, Cristina Popescu Russu, Ioana
Șetran. Cu aceeași ușurință, porțelanul trece de la starea de receptor (și aici
mă refer la calitățile lui docile) în postura de emițător, angajând artistul într-un
travaliu de manipulare a materialului, în care personalitatea artistului se
supune porțelanului. Dar, fiecare ceramist descoperă materialul
prin simbioza cu acesta/ prin dialog/ sau din contră, printr-un
proces asiduu.
Docilitatea porțelanului dezvăluie libertatea
lăuntrică a sevei ce pulsează în plante în lucrările Gherghinei Costea.
Ceramista capturează fluiditatea pe care o transformă în pulsație a liniei și
în radiografie a țesutului organic. Ea investighează albul din lăuntru și surprinde posibilitățile de regenerare, adică
pulsul vieții duhovnicești, albul veșniciei (cum însăși afirmă) – „Viața
duhovnicească este să pășești pe zăpadă și să nu lași urme”, pr. Marcu Manolis.
Structuri orientale dinamizate diferit, vin să
reveleze structura interioară, unui receptor cu o conformație asemănătoare și
aici mă refer în special la instalațiile ceramice ale lui Vasile Cercel. Din
seria lucrărilor cu iz oriental amintesc lucrările lui George Tiutin, Titu
Toncian, Marta Jakobovits, Mana Bucur și Lucia Lobonț.
Relația dintre bidimensionalitate și
tridimensionalitate este fin sugerată în lucrările Cristinei Popescu Russu. Forma
concentrată, delicatețea și linia poetică conturează haikú-urile Cristinei
Popescu Russu. Tranziția de la lumină la umbră este construită idioritmic de
Georgiana Cozma prin formulele/sunet - foi de porțelan suspendate. Binomul
suprafață - relief scoate în evidență povestea peisajelor melancolice cu iz
portughez în lucrările Cristinei Bolborea. Bufnița devine pecetea unei stări,
în basoreliefurile Monicăi Pădureț. Andreea Brăescu creează grafisme pe o linie
ce amintește de compozițiile lapidare și ermetice ale catalanului Juan Miró. Unitatea figurativă a ronde-bosse-ului sculptural
creează lucrarea Simonei Kolozsi.
Simfonia abstractă a mișcării apare în compoziția lui
David Leonid Olteanu. Structura ritmică a modulului – unu și multiplu, este
subliniată de lucrările cuplului Mariana Cara Olteanu / David Olteanu. Mici
curbe de tensiune/flexiune redau poezia mișcării vălurite în lucrările Imolei
Jakabos.
Valențele tehnice ale porțelanului sunt explorate în
structura de monolit prin intruziuni de diorit - și aici mă refer la glazurile
transparente care sparg unitatea ansamblului - din lucrarea lui Ovidiu Ionescu.
Accente expresioniste vin să contureze portretele
Danielei Făiniș. Estetica fragmetului definește torsul Orianei Pelladi. O
sinteză futuristă (și aici nu mă refer mot à mot la „Nud coborând o scară” de Duchamp,
ci la o extrapolare a conceptului mișcării) o întâlnim în lucrarea Adelei Bonaț.
Cu o notă de umor urban, Iulian Vîrtopeanu își surprinde personajele în
sentințe filosofice.
Raluca Băloiu
Chintesență/
Quintessence
porțelan
fosfatic, 1260 ̊ C, 2013/ phosphatic porcelain
Gherghina
Costea, 1955, București
Seva
luminii/ The light blessing
porțelan
fosfatic, 1260 ̊C, 2013/ phosphatic porcelain
Vasile
Cercel, 1946, București
Evanescențe/
Evanescent
porțelan,
1300 ̊ C,
2011/ porcelain
Vasile
Cercel, 1946, București
Casetă/
Box
porțelan,
1300 ̊ C,
glazură, 1998/ porcelain, glaze
Cristina
Popescu Russu, 1951, București
Petale/
Leafs
porțelan
Hutschenreuther, săruri metalice,
glazură, 1300°C, 2006/ Hutschenreuther
porceain, metal salts, glaze
Cristina
Popescu Russu, 1951, București
Haiku
porțelan
de Limoges, 1280 ̊ C, glazură, 2011/ Limoges
porcelain, glaze
Georgiana
Cozma, 1967, București
Idei
recuperate/ Recovered ideas
instalație, porțelan de Limoges, 1280°C, 2013/ installation, porcelain from Limoges
Ovidiu
Ionescu, 1965, București
Imaculare/
Whitening
porțelan
glazurat, 1240 °C, 2013/
porcelain glazed
Mariana
Cara Olteanu, 1950, Cluj
Însemnări
în alb/ Notes in white
porţelan fosfatic, 1265 ̊C, 2013/ phosphatic
porcelain
David
Leonid Olteanu, 1968, București
Punct, linie … plan/ Point, line …
plane
tehnică mixtă, porțelan cu hârtie, 1250 ̊C, 2013/ mixed media,
porcelain with paper
Imola
Jakabos Olsefszky, 1943, Cluj
Jocul
adierii/ Game breeze
porțelan
neglazurat, 1360 °C, 1992/ porcelain unglazed
David
Olteanu, 1949, Cluj
Alb vertical – înălțare/ Vertical white
- raising
porţelan turnat, parţial glazurat, 1250 ̊C, 2013/ cast
porcelain, partially glazed
Marta
Jakobovits, 1944, Cluj
Pietre plângătoare/ Weeping stone
şamotă
glazurată, raku, reducţie cu ulei, 1000 °C, 2005/
glazed chamotte, raku, reduction with oil
Adela
Bonaț, 1981, București
Simultaneitate/
Simultaneity
gresie,
1200 ̊ C,
2013/ stoneware
Oriana
Pelladi, 1982, Cluj
Zestrea/
Dowry
gresie, glazură, angobă, 1230°C, 2012/ stoneware, glaze,
angobe
Andreea
Brăescu, 1985, București
Grafism/
Graphism
gresie,
oxid de mangan, 1180 ̊C, 2010/
stoneware, oxides
Cristina
Bolborea, 1956, București
Com saudade/ Nostalgy
modelare liberă, porțelan de Limoges, 1260 ̊C, 2013/
modeling, porcelain from Limoges
Monica
Pădureț, 1969, București
Bufnițe/
Owls
gresie,
1150°C, 2013/ stoneware
Titu
Toncian, 1955, Cluj
Totemic/ Totemic
piese turnate și lipite,
porțelan, pigmenți , 1350 ̊C, 1997/ pieces cast and pasting, porcelain, pigments
Daniela Făiniș, 1961, București
fragment din ciclul Dantesca/ fragments from Dantesca series
porțelan modelat manual, incizie, glazură parțială transparentă, 1340°C, 1999/ porcelain, modeling, incision, partia glaze
Gabriela
Simona Kolozsi, 1966, Cluj
Caligrafie/
Calligraphy
porțelan
barbotinat, 1250 °C, 2012/
porcelain
George
Tiutin, 1935, București
Spirala albă/ White spiral
porțelan,
glazură alb-mată, 1200°C, 2011/ porcelain, glaze white-mat
Lucia
Lobonț, 1972, Cluj
Joc
în alb/ White game
porțelan, săruri, pigmenți ceramici, 1250 °C, 2012 /
porcelain, salt, ceramic pigments
Mana
Bucur, 1951, Cluj
Coarne pe suport geometric/ Horns on geometric
support
gresie kreaton (cu granulație mică de 0,02), 1050 ̊ C, neglazurată, 2013/ kreaton stoneware, unglazed
Iulian
Vîrtopeanu, 1966, București
Cutia viselor/ Dream box
foaie de porţelan,
personaj din foaie de porțelan – 1250 ̊ C,
pigmenți Botz (1000 – 1250 ̊ C), ready-made, bile
de sticlă, 2013/ sheet porcelain, personge from sheeet porcelain, Botz
pigments, ready-made, glass ball
Ioana
Șetran, 1936, București
Cuib/
Nest
porțelan,
1260 ̊ C,
2010/ porcelain
credit foto Raluca Băloiu