Carte & Jurnal la Galateea
Mihai
Plămădeală, Observator Cultural
„Stagiunea“
de toamnă a Galeriei Galateea s-a deschis pe 6 septembrie 2012 cu o
nouă (dublă) expoziţie-eveniment: Carte,
a Anielei Ovadiuc, artist şi curator, şi Jurnal,
a Danielei Frumuşeanu, artist şi profesor la Universitatea
Naţională de Arte Bucureşti. Este vorba despre o asociere
premeditată cu patru luni înainte, al cărei numitor comun este, la
nivel morfologic, abordarea mixed media. Conceptual vorbind, miza
este relaţia dintre parte şi întreg, dintre original şi
reproducere.
Expoziţia
este structurată sub forma unei instalaţii alcătuite din două
elemente: cartea-obiect a Anielei Ovadiuc, cu file mobile de 2 x 2
metri (din lemn), cu imagini (pe plăci) ceramice insertate, însoţite
de texte caligrafiate şi banda textilă (cu imagini imprimate) de 20
de metri a Danielei Frumuşeanu, care porneşte de pe coperţile
„cărţii“ pentru a traversa podeaua şi trei pereţi ai
galeriei. Laitmotiv sînt literele şi alternanţa acestora cu
imaginile. Trebuie să menţionăm că instalaţia a fost gîndită
în relaţie cu tipul de spaţiu pe care îl oferă o galerie (în
cazul de faţă Galateea), un muzeu ori o instituţie culturală:
bibliotecă, facultate umanistă etc.
Aniela OVADIUC: „Mi-am asumat acest dublu rol de curator şi artist“
„Colaborarea
mea cu Daniela Frumuşeanu a început în 2010, în cadrul unui
proiect româno-american, numit «Vestul întîlneşte Estul», o
sesiune de lucru dezvoltată, de asemenea, pe ideea de carte-obiect.
Daniela este un om extrem de energic; coordonează numeroase proiecte
şi îşi susţine puternic studenţii. Constatînd pasiunea comună
pentru carte, am fost interesată de a dezvolta o relaţie
profesională dincolo de respectiva poveste a întîlnirii dintre Est
şi Vest. Am ales să lucrez cu Daniela Frumuşeanu, dincolo de
afinităţile dintre noi, pentru a realiza o interferenţă între
două medii artistice distincte, în cazul acesta ceramică şi artă
textilă. Cel mai important este că expoziţia arată aşa cum ne-am
dorit. Au existat mai multe probleme pe parcurs, pe care nu le mai
amintesc deoarece acestea au fost depăşite. Expoziţia de la
Galateea reuneşte practic două jurnale.
Amintita
galerie este, într-adevăr, modernă, iar expoziţiile organizate
încă de la reînfiinţarea sa, în 2011, sînt de înaltă ţinută.
De altfel, Galateea a intrat şi în circuitul internaţional. Un
proiect de expoziţie trebuie să se adreseze în primul rînd
spaţiului avut la dispoziţie. Este deosebit de important ca
lucrările să poată fi privite cum doreşte artistul, să poată fi
puse în evidenţă şi să trăiască laolaltă cu celelalte
artefacte.
Am
dorit să realizez o expoziţie aparte, prin care să spargem
monotonia, prin care să arătăm că se poate face ceva şi altfel
decît este obişnuită toată lumea. Am dorit, de asemenea, să
spargem, la figurat vorbind, perspectiva spaţiului închis al
galeriei.
Revenind,
cartea-jurnal pe care o propun conţine principalele etape ale
traseului meu în timp, dar şi profesional. O pagină este dedicată
familiei, o alta călăuzitorilor mei, profesori şi oameni care au
exercitat o puternică influenţă asupra mea. Există o filă
specială cu prietenii. Am imortalizat şi o sumă de personaje din
cercurile socio-profesionale în care am activat. Coperţile
interioare sînt una albă şi una neagră, în ideea că unele
lucruri nu pot fi mărturisite, iar altele urmează a fi scrise. Pe
pagina albă am lipit file extrase din jurnalul personal, scrise de
mînă, acestea putînd fi luate de vizitatorii expoziţiei. Nu este
vorba despre jurnalul original; am copiat pasaje pe o hîrtie veche,
îngălbenită şi nu am folosit copiatorul, ci am preferat să
caligrafiez respectivele pasaje.
Munca
de curatoriat este energofagă şi cronofagă, fiind pe o cu totul
altă lungime de undă decît cea artistică. Mi-am asumat acest
dublu rol de curator şi artist pentru a controla cît mai bine
punerea în practică a proiectului iniţial.
În
prezent, clasificările privind arta nu mai sînt atît de rigide ca
în trecut, modul de abordare s-a schimbat, tehnicile mixte ocupînd
prim-planul activităţii multor artişti. Transmiterea
mesajului devine mai importantă decît mediul artistic.“
Cele
două artiste au operat deopotrivă cu transferul de imagine, cu
intervenţia, tuning-ul şi colajul. Tehnicile folosite sînt
personale. În ceea ce priveşte subiectul, acesta reprezintă mai
mult decît un pretext. Putem spune că Jurnalul
& Carteareprezintă
o întîlnire fericită între semn vizual şi simbioza mesajului cu
formă. Vizitatorul va putea lua cunoştinţă de cele menţionate
pînă pe 24 septembrie.
Pentru
a completa atmosfera creată de şi în jurul expoziţiei, la
Galateea a avut loc, pe 12 septembrie 2012, lansarea volumului Jurnal
filosofic 1994-2007,
semnat de George Nicolaie Năstasie şi prezentat de criticul literar
Daniel Cristea-Enache.
sursa articol: http://www.observatorcultural.ro/Carte-Jurnal-la-Galateea*articleID_27556-articles_details.html
sursa articol: http://www.observatorcultural.ro/Carte-Jurnal-la-Galateea*articleID_27556-articles_details.html